بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه این مطلب را روز پنجشنبه 2 شهریور 96 در نخستین رویداد استارتاپی پاتوق مرکز نوآوری پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری مطرح کرد.
او با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، یکی از دامهای پیشروی خلاقیت و نوآوری را کپیبرداری از اختراع دیگران دانست و افزود: «باید مراقب باشیم که ذهنمان حبس نشود و ما مدام چیزهایی را درست نکنیم و اختراعهایی نداشته باشیم که در گذشته اختراع شدهاند.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به این که امروز، شاهد اختراع و تولیدات زیادی هستیم که در گذشته نمونههای خارجی آن اختراع و تولید شدهاند، تأکید کرد که باید مراقب باشیم؛ خلاقیتهایمان از این جنس نباشند.
ایران یکی از غنیترین سرزمینهای جهان
او با اشاره به وجود یکمیلیون بنای تاریخی در کشور خطاب به حضار گفت: «شما میخواهید راجعبه موضوعاتی مانند میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در کشور ایران کار کنید و شاید از نظرتان آثار تاریخی مانند چغازنبیل، تختجمشید وغیره همانند چینیها یکسان باشند چون همه آنها، قدیمی و اثر تاریخی هستند و میتوان آنها را با هم اشتباه گرفت.»
بهشتی در ادامه میراثفرهنگی را آثار فرهنگی و تاریخی که در شکل ملموس و غیرملموس، منقول و غیرمنقول وجود دارند، تعریف کرد و گفت: «ایران بهلحاظ فراوانی آثار میراثفرهنگی و طبیعی بهدلایل مختلف از جمله غنیترین سرزمینهای جهان است.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که تنوع میراثطبیعی در ایران به اندازه یک قاره است که شرایط خاصی را در کشور ایجاد کرده است، گفت: «به اعتبار همین تنوع، ایران از نظر اقلام صنایعدستی هم در ردیف اول یا دوم دنیا قرار دارد و هندوستان و چین تنها رقبای ایران از نظر تنوع صنایعدستی محسوب میشوند.»
پرظرفیتترین کشور برای تبدیل به مقصد گردشگری
او با تأکید بر این که ایران یکی از پرظرفیتترین کشورها از نظر تبدیل شدن به مقصد گردشگری است، گفت: «وقتی صحبت از گردشگری میشود بیشتر فکر میکنیم گردشگری شامل حملونقل و اقامت و غیره است درحالیکه اگرچه این موارد در حوزه گردشگری مهم است اما مقصود و هدف گردشگر از سفر به ایران، استفاده از هتلها و جادههای کشور نیست بلکه گردشگر در راستای رسیدن به مقصود خود لاجرم باید از امکاناتی مانند وسایل حمل و نقل و مراکز اقامتی استفاده کند.»
بهشتی با ذکر مثالی گفت: «زمانی که مهمانی عزیز به خانه شما میآید، در اصل به دیدار شما آمده است اما شما هم برای پذیرایی از او مقدماتی را فراهم میکنید، غذا میپزید، میوه میخرید و هر کاری لازم است را انجام میدهید تا ملاقات خوبی اتفاق بیفتد.»
او افزود: «اگر مهمان به خانه بیاید اما شما در منزل نباشید و غریبهای در را باز کرده و پذیرایی کند، آیا باز هم مهمان به خانه شما میآید؟»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در پاسخ به پرسش بالا گفت: «بهطور حتم مهمان در این شرایط دلیلی برای آمدن به خانه شما نخواهد داشت چون هدف او دیدار شما بوده است.»
بهشتی تصریح کرد: «در اینجا منظور از شما، میراثفرهنگی، تدارکاتی که دیده میشود حوزه گردشگری و هدیه و یادگاری آخر دیدار، صنایعدستی است.»
او افزود: «همه این موارد در راستای ملاقات است، ملاقاتی که اقتضا میکند سفرهای که برای مهمان پهن میشود چه ویژگیهایی داشته باشد.»
او با تأکید بر این که یادگاری دادن و نحوه پذیرایی همگی برای غنی کردن ملاقات است، گفت: «ما چگونه میتوانیم از ظرفیتهای جدید استفاده کنیم تا ملاقاتی که قرار است با ما صورت بگیرد اتفاق بیفتد نه بهطور مثال با فرانسویها، چینیها، آلمانیها یا آمریکاییها؟»
حساسیت ایرانی ها نسبت به نحوه برخورد با گردشگران خارجی
بهشتی در ادامه پرسشهای جدیدی مطرح کرد و گفت: «اگر قرار باشد ملاقاتی با ما صورت بگیرد چگونه باید دعوت انجام شود؟ چگونه باید تدارکات انجام شود؟ چگونه ما باید در خانه خود را باز کنیم و از مهمان پذیرایی کنیم؟ یادگاری که به او میدهیم باید چه ویژگیهایی داشته باشد که به راستی بهیاد ما باشد؟»
او با اشاره به این که برای هیچ فرانسوی مهم نیست وقتی کشورش را ترک میکنید چه قضاوتی در مورد فرانسه دارید، گفت: «این در حالی است که هیچ ایرانی نسبت به این مساله بیتفاوت نیست.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری گفت: «اگر ما بشنویم دیروز کیف یک گردشگر سوئدی در یکی از شهرهای ایران دزدیده شده و او بهزحمت افتاده، همگی ناراحت میشویم و تصور میکنیم آبرویمان پیش سوئدیها رفته است، گویی آن دزد آبروی همه ملت ایران را پیش همه مردم سوئد برده است.»
بهشتی در ادامه تصریح کرد: «این احساس مختص مردم ایران است و مردم سایر کشورها این احساس را ندارند چرا که ما خصوصیات خاصی داریم و این ملاقات در کیفیتی اتفاق میافتد که طبیعی است ما چنین دغدغههایی داشته باشیم.»
مشکل کپیکردن در گردشگری
او با تأکید بر این که مشکلات ما به کپیبرداری حل نمیشود، گفت: «همه چوبی که امروز در حوزه گردشگری میخوریم به دلیل کپی کردن است.»
بهشتی افزود: «همه تلاش ما این است که بهطور مثال استانداردهای اروپایی را در هتلداری کشورمان مراعات کنیم و در این شرایط در بهترین حالت، وضعیتی شبیه تولید اتومبیل پژو در ایران خواهیم داشت چرا که حتی یکی از این اتومبیلها نمیتواند از کارخانه پژو در کشور فرانسه خارج شود چون ما داریم از روی دست دیگری نگاه میکنیم.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری تأکید کرد: «در حوزه گردشگری باید به دست خودمان نگاه کنیم و نباید دوباره تلاش کنیم اتو یا یخچال را اختراع کنیم بلکه باید برای ارزشهای خودمان ارزش قایل شویم و قدرت عرضه ارزشهایمان را به دست آوریم.»
او در پایان با آرزوی موفقیت برای برنامه پاتوق گفت: «امیدوارم این برنامه فتح باب خوبی در این حوزه باشد و ما نیز بتوانیم از این درخت میوههای خوبی بچینیم.»
بنا بر این گزارش، هدف از اجرای برنامه استارتاپی پاتوق در پژوهشگاه، جذب ایدههای نوآورانه و خلاقانه و همچنین شناسایی و حمایت از افراد علاقهمند و متخصص در حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری است. تیمهای برگزیده در این رویداد شانس و فرصت استقرار در مرکز نوآوری پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری به نام خانه سرهنگ ایرج واقع در قلب بافت تاریخی شهر تهران را داشتند. این رویداد را میتوان گامی مهم در عرصه توسعه فناورانه و نوآورانه حوزه میراثفرهنگی،صنایعدستی و گردشگری با تکیه بر دانش، خلاقیت و پشتکار جوانان دانست.
انتهای پیام/